jak promować salon kosmetyczny w social mediach

Jak promować i rozwinąć salon kosmetyczny?

Otwarcie własnego salonu kosmetycznego to niezwykle ekscytujący moment w życiu zawodowym. Perspektywa urządzenia miejsca według własnej wizji, dobrania dekoracji i opracowania odpowiedniej oferty zabiegowej sprawia, że jesteśmy pełni optymizmu i z radością oczekujemy pierwszych klientów. Sam proces powstawania salonu kosmetycznego jest już skomplikowany i wymaga połączenia umiejętności dekoratorskich, organizacyjnych i logistycznych, ale przyciągnięcie do siebie klientów, to dopiero nie lada wyzwanie! Podpowiadamy jak sprawić, by Twój gabinet kosmetyczny nie stał pusty, a przyciągał rzeszę klientów.

Reklama salonu kosmetycznego – jak promować salon kosmetyczny?

Na to pytanie nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi. Planowanie promocji salonu kosmetycznego to proces złożony i wymagający pewnej organizacji i konsekwencji. Trzeba także pamiętać, że nie ma jednego właściwego i dobrego planu na promowanie salonu kosmetycznego – to co sprawdzi się w biznesie Twojej znajomej, niekoniecznie będzie dobre dla Twojego gabinetu. Zależy to od wielu czynników – oferty salonu kosmetycznego, grupy odbiorców, do której tę ofertę kierujesz, lokalizacji, itp. Dlatego tak ważne jest poznanie swojej grupy docelowej, czyli Twoich klientów i wprowadzanie modyfikacji do Twojego planu promocji. Spróbujmy skupić się na podstawowych praktykach, które pomogą przyciągnąć potencjalnych klientów.

Rynek usług kosmetycznych w Polsce jest mocno rozwinięty, a klienci coraz bardziej świadomie szukają usług na rynku lokalnym, używając do tego różnych metod. Potencjalny klient gabinetu kosmetycznego najczęściej wyszukuje informacji o danym miejscu w internecie. Nawet jeżeli salon kosmetyczny jest po sąsiedzku i codziennie mijamy go w drodze do pracy czy sklepu, to duża część osób i tak woli “sprawdzić” takie miejsce przed zarezerwowaniem usługi lub przed pierwszą wizytą. Coraz więcej, zwłaszcza młodych osób nie ufa miejscom, które nie istnieją w sieci. I poprzez “istnienie” nie mamy na myśli jedynie stworzenie profilu w mediach społecznościowych, ale raczej aktywne prowadzenie konta marki.

Pozyskiwanie klientów to złożony proces i powinien być przemyślany na każdym etapie. Tzw. lejek sprzedażowy, czyli proces prowadzący potencjalnego klienta do zakupu produktu i usługi i pozostania z nami na dłużej, rozpoczyna się już na etapie zainteresowania naszą ofertą czy samym miejscem – bo w momencie zainteresowania klient jeszcze niekoniecznie zna naszą ofertę. Jego uwagę może zwrócić np. logo salonu, kiedy mija go na ulicy czy wystrój gabinetu. Aby proces trwał, a klient przechodził do jego kolejnych etapów, musimy ułatwić mu decyzję zakupową, czyli dostarczyć jak najwięcej informacji i przekonać go, że to właśnie w naszym salonie będzie czuł się wspaniale i że to właśnie nasza oferta zabiegowa zaspokoi jego potrzeby. Dlatego też niezbędne elementy w planie marketingowym salonu to:

  • strona internetowa – estetyczna, intuicyjna, na której będzie przedstawiona oferta oraz dane kontaktowe.
  • profile w mediach społecznościowych – niezbędne minimum to Facebook oraz Instagram i ostatnimi czasy także TikTok, który wprawdzie ma bardzo młodą grupę odbiorców, ale jego popularność stale rośnie.

Profil firmowy w mediach społecznościowych to absolutny must have w dzisiejszych czasach. Nie powinnaś postrzegać konieczności założenia jako przykrego obowiązku, ale właśnie jako pomoc w pozyskiwaniu klientów lub wyróżnienie się na tle konkurencji. Pokazywanie efektów swojej pracy jako swojej wielkiej pasji, interakcje z klientami czy po prostu pokazanie, że w gabinecie pracują ludzie z krwi i kości, z poczuciem humoru, sprawia, że między klientem a marką tworzy się coś bardzo ważnego – więź. Nie od dziś wiadomo, że w procesie zakupowym niezwykle ważną rolę odgrywają emocje, które pozwalają przywiązać klientów do naszej marki. Pokazywanie momentów z życia salonu pozwala na wyzwolenie tych emocji i zbudowanie więzi.

Profil firmowy na Facebooku czy Instagramie odgrywa także rolę czysto informacyjną. Klient może sprawdzić gdzie znajduje się gabinet, jak się z nim skontaktować, jakie usługi są w nim wykonywane, ale także dowiedzieć się o wyjątkowych ofertach czy aktualnych promocjach. Salony kosmetyczne, które nie mają kont firmowych w mediach społecznościowych pozbawiają się możliwości interakcji z klientem, pokazania mu swojej pracy czy codziennej komunikacji z nim.

Profil marki to także doskonała okazja aby zaprezentować konkretne zabiegi oraz sprzęt kosmetyczny znajdujący się w gabinecie kosmetycznym. Klienci często szukają salonów, które mają w swojej ofercie konkretne urządzenia czy lasery medyczne i kosmetyczne. Za pomocą zdjęć, relacji czy krótkich filmików, możemy w ciekawy sposób pokazać także produkty kosmetyczne, które służą do pielęgnacji pozabiegowej w domu klienta, a które mamy naszej ofercie odsprzedażowej. Profesjonalne podejście i edukacyjny charakter materiału może zachęcić do zakupu takiego kosmetyku. Działania marketingowe nie muszą wprost zachęcać do skorzystania z usług kosmetycznych czy zakupu kosmetyków. Dobrym pomysłem jest właśnie edukowanie klienta poprzez wskazywanie mu właściwych wyborów np. w krótkich filmikach poradnikowych. Taki nienachalny styl sprzedaży jest często znacznie skuteczniejszy, bo klient nie czuje się namawiany i atakowany.

Plan marketingowy – jak przyciągnąć potencjalnych klientów?

Plan marketingowy salonu kosmetycznego wymaga odrobiny przygotowania i przemyślenia kilku kwestii. Lepiej zastanowić się wcześniej nad jego różnymi wariantami i aspektami, aby uniknąć niepotrzebnych pomyłek. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, w dzisiejszych czasach filarem marketingu są media społecznościowe.

Należy sobie jednak zadać pytania:

  • jak chcemy reklamować salon kosmetyczny?
  • 2 jakim tonie będziemy zwracać się do klientów?
  • jakiego języka używać do codziennej komunikacji?

Nie jest to takie oczywiste jakby mogło się wydawać. Marki stawiają na różne style komunikacji – od kontrowersyjnego poprzez swobodny, aż do oficjalnego. W tym momencie musimy zdać sobie sprawę z tego, że to przede wszystkim grupa docelowa warunkuje rodzaj i język komunikatów marki.

Grupą docelową są po prostu nasi klienci – zarówno obecni jak i potencjalni. Jeżeli większość klientów naszego salonu kosmetycznego stanowią kobiety w przedziale wiekowym 25-45 lat to kierujemy do nich taki komunikat, który będzie dostosowany do tej właśnie grupy. Jest to ogromne uproszczenie, bo analiza powinna być głębsza i zawierać więcej danych socjodemograficznych, takich jak:

  • wiek,
  • płeć,
  • wykształcenie,
  • zarobki,
  • zainteresowania,
  • miejsce zamieszkania,
  • stan cywilny, itp.

Najlepsze efekty daje pogłębiona analiza grupy docelowej i stworzenie na tej podstawie tzw. persony, czyli modelowego klienta, do którego później zwracamy się w komunikacji marki.

Promowanie w mediach społecznościowych

Używanie mediów społecznościowych do promowania gabinetu kosmetycznego to najpowszechniejsza praktyka marketingowa. Budowanie zaufania do marki poprzez konsekwentny i spójny materiał udostępniany na firmowym profilu owocuje zwiększeniem sprzedaży i przywiązaniem do siebie grupy klientów. Jak jednak przyciągnąć do siebie nowych klientów?

Pozyskanie nowych klientów w branży kosmetycznej może wydawać się trudne ze względu na ilość istniejących oraz powstających salonów kosmetycznych. Z drugiej strony ze względu na wciąż rosnący popyt na usługi kosmetyczne oraz wzrastającą samoświadomość klienta i chęć dbałości o siebie sprawia, że w Twoim gabinecie może stale przybywać nowych klientów. Poza odpowiednim i regularnie dodawanym contentem na Twoich profilach warto zadbać o płatne działania promocyjne.

Płatne reklamy w mediach społecznościowych to obecnie nieodzowny element marketingu internetowego. Jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu promocja marki jedynie za pomocą bezpłatnych narzędzi była możliwa. Obecnie algorytmy Facebooka i Instagrama sprawiają, że płatne działania marketingowe są praktycznie niezbędne do skutecznego promowania marki. Nie oznacza to oczywiście, że powinniśmy zaniedbać bezpłatne formy marketingu oraz prowadzić profil z niedbałością. Wręcz przeciwnie – płatne reklamy powinny być uzupełnieniem odpowiednio prowadzonych profili firmowych.

Aby uprościć zarządzanie profilami firmowymi na Instagramie i Facebooku zachęcamy do założenia menadżera do zarządzania stron Meta Business Suite. Jest to bezpłatne narzędzie, które ułatwi prowadzenie profili w obu serwisach. Za ich pomocą można dodawać posty, relacje, odpowiadać na komentarze czy wiadomości klientów, a także dodawać płatne reklamy.

Ciekawa forma reklamy, za którą praktycznie nie musimy płacić to przeprowadzenie konkursu na naszym profilu firmowym. Jedyny koszt jaki w tym wypadku ponosimy, to koszt ustalonej przez nas nagrody dla zwycięzcy bądź zwycięzców zabawy. Każdy konkurs musi mieć opublikowany regulamin, a wyłonienie osoby wygranej nie może mieć formy losowania. Jest to ważne, ze względu na obowiązujące w Polsce przepisy i konieczność spełnienia określonych warunków jeżeli chcemy przeprowadzić losowanie. Możemy więc nagrodzić kogoś na przykład za jego kreatywność.

Dobrym pomysłem jest obecność na grupach tematycznych w twojej okolicy, na których często pojawiają się zapytania dotyczące produktów czy usług kosmetycznych.

Promowanie w wynikach wyszukiwania Google

To czy finalnie klient trafi do Twojego czy do innego salonu kosmetycznego zależy także od pozycji Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Wyniki wyszukiwarki Google dzielą się na dwie kategorie: wyniki płatne oraz wyniki organiczne (bezpłatne). 2 – 3 pierwsze wyniki od góry strony, to wyniki płatne , oznaczone jako Reklama. Kolejne wyniki są wynikami organicznymi, czyli takimi, które na podstawie wielu czynników dobiera algorytm Google do danej frazy, jaka jest wyszukiwana. Całokształt działania algorytmu Google nie jest nikomu znany, jednak opracowano pewne metody, które sprawiają, że możemy wypozycjonować naszą stronę internetową pod daną frazę, a więc sprawić, że strona internetowa będzie wyświetlała się wysoko w wynikach po wpisaniu tej właśnie frazy w wyszukiwarce Google. Ogół działań prowadzących do tego aby wypozycjonować stronę na daną frazę nazywamy pozycjonowaniem SEO.

Odpowiednio wysoka pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google pozwala na łatwiejsze znalezienie Twojego salonu kosmetycznego przez potencjalnych klientów i w przypadku biznesów lokalnych jest istotnym czynnikiem generującym ruch. Nowi klienci poszukujący konkretnej usługi w internecie chętniej wchodzą na strony internetowe, które wyświetlają się maksymalnie do 5. pozycji w wynikach wyszukiwania i jest to potwierdzone przez badania. Salon urody czy też salon fryzjerski którego strona internetowa znajduje się na 2. stronie wyników wyszukiwania będzie miał znacznie trudniejsze zadanie pozyskania nowych klientów poprzez wyszukiwanie internetowe niż taki, którego pozycja na daną frazę plasuje się u góry 1. strony wyników. W praktyce z dużą dozą pewności można stwierdzić, że liczba nowych klientów w dużej mierze zależy od odpowiedniego pozycjonowania SEO.

Salon kosmetyczny, który jest świadomy potencjału internetu w pozyskiwaniu nowych klientów, powinien opracować spójny plan działania dotyczący odpowiedniego pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Należy pamiętać, że pozycjonowanie jest procesem ciągłym, wymaga czasu i odpowiedniego nakładu pracy oraz ogólnej wiedzy o tym jak działa algorytm Google i jakie narzędzia są przydatne do takich działań. Jeżeli nigdy nie zetknęłaś się z zagadnieniami dotyczącymi SEO, polecamy dwa rozwiązania. Możesz zapisać się na szkolenie z pozycjonowania SEO dla początkujących (stacjonarnie lub online) i poznać podstawy, które pozwolą Ci postawić pierwsze kroki. Możesz także wynająć agencję lub freelancera, zajmującego się SEO zawodowo, który zrobi to za Ciebie. Wszystko zależy od środków finansowych jakimi dysponujesz. Pamiętaj jednak, że szkolenie oraz same działania SEO zabiorą Ci sporo czasu, który możesz w tym czasie poświęcić Twoim klientom.

Wspomnieliśmy wcześniej, że wyniki wyszukiwania dzielą się na organiczne oraz płatne. Czy jeżeli zapłacisz za reklamę, to oznacza, że nie musisz dbać o wyniki organiczne? I czy jeżeli Twoja strona internetowa wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania, to znaczy, że możesz zrezygnować z płatnych reklam? Absolutnie nie! Te dwie ścieżki promowania Twojej strony internetowej pod frazy ważne dla Twojego biznesu zawsze powinny iść równolegle. Wybierając tylko jeden ze sposobów, narażamy swoją firmę na utratę widoczności strony w internecie, a co za tym idzie na spadek napływu nowych klientów.

Programy lojalnościowe – jak stworzyć?

Czy wiesz, że pozyskanie nowego klienta kosztuje nawet kilka razy więcej niż utrzymanie dotychczasowego klienta marki? To ważna informacja, o której właściciel salonu może łatwo zapomnieć, starając się pozyskać nowe klientki, a zapominając zadbać o to, by stali lub jednorazowi klienci do nas wracali.

Jak sprawić, by klient, który przyszedł do naszego gabinetu, pozostał z nami na dłużej? Dobrym pomysłem na przywiązanie klienta do marki może być program lojalnościowy. Programy lojalnościowe to długofalowe działania marketingowe, mające na celu budowę i wzmocnienie relacji klientów z marką. Program lojalnościowy za pomocą więzi emocjonalnej prowadzi do tego, że klient podejmuje decyzję zakupową na podstawie emocji, które przywiązują go do danej marki.

Pomysłów na programy lojalnościowe jest właściwie nieskończenie wiele: od stałych rabatów za członkostwo, przez promocje zmieniające się w każdym miesiącu, gratisy, wartość dodaną w postaci np. ebooka czy materiału wideo, po system punktowy, który można wymienić na prezent rzeczowy czy usługę.

Program partnerski – kiedy o nim myśleć?

Świetnym pomysłem na rozwój biznesu w branży beauty jest wejście do programu partnerskiego. Program partnerski jest formą marketingu internetowego, który zakłada współpracę pomiędzy przynajmniej dwiema firmami. Jak to działa? Partner Twojego salonu umieszcza informację o Twojej ofercie na swojej stronie internetowej. Klient wchodzi na stronę WWW partnera, zapoznaje się z ofertą i klikając w odpowiedni link jest przekierowany na Twoją stronę. Formę wynagrodzenia dla partnera można ustalić pomiędzy dwiema firmami – może to być prowizja od wykonanego zabiegu, na który klient zapisał się poprzez stronę partnera lub inna forma, która będzie dogodna dla obu stron. Zachęcamy do zapoznania się z naszą zakładką: Współpraca z cosmed24.

Inną formą programu partnerskiego jest influencer marketing, czyli współpraca osobami, które w mediach społecznościowych kreują trendy, promują i polecają produkty czy usługi. Współpraca z influencerem może odbywać się na zasadzie barteru, czyli wzajemnej, bezgotówkowej wymianie towarów. Jest to korzystna i wygodna forma zapłaty dla obu stron. Influencer korzysta z usług Twojego salonu kosmetycznego, które później relacjonuje i opisuje na swoim profilu w mediach społecznościowych.