Jak otworzyć gabinet kosmetyczny?

Zapotrzebowanie na zabiegi kosmetyczne ciągle rośnie. Kobiety w pościgu za urodą i nieskazitelną cerą decydują się na regularne zabiegi z zakresu kosmetologii, poczynając od podstawowych zabiegów upiększających takich jak manicure, pedicure, stylizacja brwi, makijaż na odmładzaniu kończąc. Kosmetolog, czy kosmetyczka mogą zadbać zarówno o stan skóry na twarzy, szyi i dekolcie oraz na ciele. Należy natomiast dobrze zastanowić się nad tym, czy jest to praca dla nas i czy będzie nam przynosiła radość i satysfakcję. Wykonywanie usług kosmetycznych nie jest dla każdego, dlatego przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej trzeba podjąć świadomą decyzję. Ponadto posiadanie własnej działalności gospodarczej jest pewnego rodzaju prestiżem. Sami decydujemy o tym jak i kiedy pracujemy, co jest niezaprzeczalnym plusem. Jak założyć gabinet kosmetyczny krok po kroku i od czego zacząć?

Badanie rynku

Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej należy przeprowadzić badanie rynku, aby nasza działalność generowała odpowiednie obroty. Należy przemyśleć gdzie będzie nasz salon kosmetyczny, przeanalizować ceny wynajmu lokalu oraz wziąć pod uwagę konkurencję w otoczeniu. Trzeba przyjrzeć się jaki oferują zakres usług. Taka analiza jest niezwykle ważna, ponieważ każde miasto rządzi się swoimi prawami i ma własną specyfikę. Swoje badanie można rozpocząć od spisu wszystkich salonów świadczących usługi kosmetyczne w mieście, jeżeli jest to małe miasto, bądź analizę swojej dzielnicy pod tym kątem w przypadku dużych miast. Następnie możemy przejść do analizy usług oferowanych przez te salony. Dobrze jest je spisać, przyjrzeć się ceną i sprawdzić osobiście jakość świadczonych usług umawiając się na zabieg. Pomoce może okazać się dopytywanie wśród znajomych na jakie zabiegi najchętniej się umawiają, jakie usługi mają wysoką cenę i czy warto z nich skorzystać. Dodatkowo możemy zapytać o to, czego im brakuje w salonach z których usług korzystają. Tego typu pytania pozwolą nam lepiej zrozumieć rynek i oczekiwania naszych potencjalnych klientów.

Biznesplan

Po przeprowadzeniu dokładnej analizy rynku i naszej potencjalnej konkurencji możemy przejść do stworzenia biznesplanu. Jest on podstawą i głównym narzędziem w planowaniu naszej inwestycji, jaką jest salon kosmetyczny. Prawidłowo napisany biznesplan zawiera:

  • plan marketingowy
  • opis inwestycji
  • cele jakie chcemy osiągnąć
  • prognozy dla naszej inwestycji
  • plan finansowy

Jeżeli nie mamy pojęcia jak prawidłowo napisać biznesplan, aby niczego nie zapomnieć możemy zdecydować się na zainwestowanie w pomoc profesjonalisty. Przy źle skonstruowanym biznesplanie na pewno nie będzie nam łatwo.

Założenie działalności gospodarczej

Prowadzenie własnego biznesu wiąże się z formalnościami, szczególnie na początku naszej przygody nie można pominąć wizyt we właściwych urzędach. Działalność gospodarczą należy wpisać do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Otrzymujemy wtedy numer NIP oraz REGON. Musimy założyć firmowe konto bankowe. Przedsiębiorca, który decyduje się na prowadzenie gabinetu kosmetycznego ma możliwość wyboru dowolnego rodzaju działalności gospodarczej z wyłączeniem spółki partnerskiej. Najczęściej wybieraną formą prowadzenia działalności jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Dodatkowo należy wybrać odpowiednią formę opodatkowania, co jest zależne od wielu czynników. Możemy wybierać pomiędzy podatkiem liniowym, ryczałtem, a kartą podatkową. Wyboru formy opodatkowania musimy dokonać nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Przystosowanie pomieszczania według wymogów sanepidu

Kiedy decydujemy się na prowadzenie zakładu kosmetycznego nasz lokal musi być do tego odpowiednio przystosowany. Jak to zrobić krok po kroku? Podstawą będzie sprawdzenie, czy w naszym lokalu istnieje możliwość prowadzenia takiej działalności poprzez skontaktowanie się z właściwym organem administracji architektoniczno-budowlanej. W przypadku kiedy budynek, bądź lokal jest własnością podatnika mamy pełne prawo do prowadzenia tam swojej działalności. Pomieszczenie służące do świadczenia usług kosmetycznych musi spełniać szereg wymogów BHP. Należy kierować się Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie wymagań sanitarnych. Zakład kosmetyczny powinien spełniać następujące wymagania:

  • Powinien być zlokalizowany w odrębnym budynku lub stanowić wyodrębnioną część budynku bądź lokalu
  • Wejście do lokalu musi stanowić wyodrębnioną część budynku, może być wspólne dla wszystkich jego użytkowników
  • Należy wydzielić pomieszczenia takie jak: pomieszczenie do świadczenia usług, pomieszczenie socjalne, poczekalnia lub miejsce dla klientów z wydzielonym wieszakiem na odzież wierzchnią
  • Zakłady kosmetyczne muszą przestrzegać rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17.02.2004 r. (Dz. U. Nr. 31 z 2004 r. poz. 273)

W zakładach kosmetycznych powinny być wydzielone następujące pomieszczenia:

  • Pomieszczenie sanitarno-higieniczne dla osób korzystających z usług i zatrudnionych w zakładzie, w którym znajduje się muszla klozetowa, umywalka z ciepłą i zimną wodą z dozownikiem mydła w płynie w zasięgu ręki oraz dozownik ze środkiem do dezynfekcji.
  • Miejsce do przechowywania sprzętu służącego do utrzymania czystości, które jest wyposażone w zamontowany na wysokości 0,5 metra od podłogi zlew.
  • Pomieszczenie do przechowywania preparatów kosmetycznych.
  • Miejsce do przechowywania czystej i brudnej bielizny, natomiast bieliznę jednorazową lub wielorazowego użytku przechowuje się w przeznaczonych do tego celu szafach w higienicznych warunkach.
  • Brudną bieliznę oraz odzież należy przechowywać w specjalnie oznakowanych, zamykanych pojemnikach. Prania dokonuje się poza zakładam, bądź w specjalnie przeznaczonym do tego miejscu.
  • Miejsce do przechowywania pojemników na odpady.

Wymogi Sanepidu dotyczące pomieszczeń:

  • Ściany przy umywalkach i zlewach muszą być wykonane z materiałów nienasiąkliwych i łatwo zmywalnych, muszą być odporne na środki do dezynfekcji.
  • Podłoga w zakładzie również musi być wykonana z odpowiedniego materiału – łatwo zmywalnego i odpornego na środki do dezynfekcji. Zabrania się stosowania dywaników.
  • Przedmioty, które stanowią wyposażenie salonu kosmetycznego muszą mieć gładką, zdatną do dezynfekcji powierzchnię.
  • Powierzchnia pomieszczeń, w których są świadczone usługi musi być odpowiednia do takiego rozmieszczenia i zainstalowania wyposażenia gabinetu, które zapewni prawidłowe świadczenie usług.
  • W zakładach kosmetycznych, gdzie stosuje się preparaty powodujące zewnętrzne zanieczyszczenie ciała trzeba wydzielić łazienkę z prysznicem, muszlą klozetową oraz umywalką.
  • W salonach kosmetycznych, gdzie wykonywane są zabiegi pedicure trzeba wydzielić odpowiednie stanowisko o powierzchni nie mniejszej niż 6m2, wyposażone w brodzik do moczenia nóg z dopływem bieżącej ciepłej i zimnej wody, który myje się i dezynfekuje po każdym użyciu.

Planowanie zakupów: meble, urządzenia, kosmetyki

Planujemy zakupy już na etapie tworzenia naszego biznesplanu. To wtedy decydujemy jakie usługi będziemy świadczyć w naszym gabinecie. Wybór odpowiednich mebli kosmetycznych oraz urządzeń kosmetycznych jest niesamowicie ważny. Podstawą do urządzenia salonu będą meble. Muszą być one wykonane z odpowiednich materiałów, które będą umożliwiały ich dezynfekcję. Potrzebujemy szafek na kosmetyki, aby odpowiednio je pogrupować, ponadto potrzebny będzie fotel kosmetyczny, taboret, stolik kosmetyczny, z którego będziemy korzystać podczas wykonywania zabiegów. Najważniejszym aspektem podczas planowania zakupów mebli do salonu jest ergonomia naszej pracy. Wybierając taboret kosmetyczny, na którym podczas wykonywania zabiegów będziemy spędzać większość czasu możemy wybierać pomiędzy taboretami z oparciem, taboretami bez oparcia oraz taboretami rodeo. Oparcie w taborecie jest przydatne, ponieważ będzie to zapobiegało bólom kręgosłupa. Większy komfort osoby wykonującej zabieg i lepsza ergonomia pracy przekłada się na jakość wykonywanych zabiegów. W salonie kosmetycznym bardzo ważny jest fotel kosmetyczny. Jest to najważniejszy mebel w gabinecie. Przy jego wyborze należy kierować się przed wszystkim funkcjonalnością, a następnie jego wyglądem. Fotel kosmetyczny ma zapewniać komfort klienta, który korzysta z naszych usług. Najlepszym wyborem jest zakup fotela kosmetycznego elektrycznego, aby mieć możliwość ustawienia fotela, które będzie nam ułatwiało pracę.

Kolejnym zadaniem z którym będziemy się musieli zmierzyć jest wybór urządzeń kosmetycznych. Na rynku mamy bardzo szeroki wybór urządzeń kosmetycznych. Na początku istnienia naszej działalności możemy zdecydować się na zakup kombajnu kosmetycznego, który łączy w jednym urządzeniu wiele przydatnych funkcji przydatnych podczas wykonywania zabiegów. Jeżeli w swoich usługach chcesz zamieścić manicure i pedicure niezbędna będzie dobra frezarka oraz pochłaniacz pyłu, a dodatkowo potrzebujesz też brodzik do moczenia nóg, niezbędny jest także autoklaw i myjka ultradzwiękowa. Zakup kosmetyków do salonu kosmetycznego jest kwestią bardzo indywidualna i zależy od tego jakie zabiegi będziemy mieli w swojej ofercie. Można zdecydować się na wykonywanie zabiegów na tych samych kosmetykach, które klient będzie mógł zakupić w salonie dla siebie w wersji do użytku domowego, w celu podtrzymania efektów zabiegowych.

Planowanie listy usług i cennika

Podczas wnikliwego badania rynku możemy już tworzyć wstępny plan tego jakie usługi będą świadczone w naszym gabinecie kosmetycznym. Najlepiej żeby nie pokrywały się one całkowicie z usługami, które są świadczone w gabinetach w pobliżu. Dobrze jest zrobić wywiad wśród znajomych, zapytać na jakie zabiegi chętnie udają się do salonu kosmetycznego. Możemy zaplanować, że będziemy świadczyć usługi takie jak wizaż, podologia, manicure, zabiegi kosmetyczne na twarz i ciało lub zdecydować się na szeroki wachlarz usług z których będą mogli skorzystać klienci. Ustalając ceny musimy zacząć od obliczenia roboczogodziny w naszym gabinecie. Roboczogodzinę wyliczamy dzieląc sumę kosztów stałych i kosztów zmiennych przez liczbę godzin przepracowanych w gabinecie w ciągu miesiąca. To będzie podstawą do ustalania naszych cen. Ponadto doliczamy do ceny zabiegu materiały zużyte podczas jego wykonywania takie jak kosmetyki oraz jednorazowe artykuły. Nie można zapomnieć o amortyzacji zakupionego sprzętu. Kiedy zaczynamy pracę w salonie, aby zachęcić nowych klientów, możemy zdecydować się na ceny promocyjne. Dodatkowo konieczne jest przeanalizowanie cen naszej konkurencji, nasze zabiegi nie mogą być ani za tanie, ani znacząco droższe od tych, które są oferowane w pobliskich salonach.

Planowanie strategii marketingowej

Najskuteczniejszą i przynoszącą najlepsze rezultaty praktyką marketingową jest promocja za pośrednictwem mediów społecznościowych takich jak Instagram czy Facebook. Większość osób szukających kosmetyczki, czy kosmetologa to właśnie w Internecie szuka informacji na jego temat oraz opinii klientek. Kiedy zaczynamy niestety nie mamy jeszcze opinii naszych klientek, dlatego ważne jest promowanie swoich postów na portalach społecznościowych, aby znacznie zwiększyć swoje zasięgi. Najlepszym pomysłem jest wstawianie zdjęć „przed i po” z opisem zastosowanego zabiegu. Ponadto warto pokazywać swoje umiejętności zdobyte na dodatkowych szkoleniach, wstawiać relacje na żywo oraz posty z opisem tego czego się nauczyliśmy. Strona internetowa jest również niezwykle ważna. Trzeba ją dobrze pozycjonować oraz zadbać o jej schludny wygląd zachęcający nasze potencjalne klientki do skorzystania z naszych usług.

 Poszukiwanie klientów i budowanie bazy klientów

Klient salonu kosmetycznego jest klientem dość specyficznym. Wynika to z relacji jaka jest budowana pomiędzy nim a pracownikiem  salonu. Klient musi mieć pełne zaufanie do swojej kosmetyczki, czy kosmetologa, ponieważ oddaje w jej ręce swoją twarz i ciało. Zaczynając swoją działalność nie mamy jeszcze stałych klientek, więc należy rozpocząć od działań takich jak promocja naszego gabinetu w Internecie, promowanie postów na social mediach. Dzięki temu więcej osób o nas usłyszy i zapisze się na zabieg. Aby zachęcić więcej osób można zdecydować się na promocję , dzięki której klientki, które są pierwszy raz w salonie uzyskają rabat procentowy na kolejny zabieg. Dodatkowo można promować swoje usługi na platformach, które umożliwiają rezerwację wizyty on-line w kilka chwil. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie zarówno dla klientów salonu, jak również dla właściciela. Nowoczesne systemy rezerwacji on-line są zsynchronizowane z elektronicznym kalendarzem wizyt, co umożliwia lepsze zorganizowanie pracy oraz porządek w terminarzu. Już od samego początku trzeba budować bazę swoich klientów. Osoba, która umawia się do nas na zabieg powinna być obsłużona z największą starannością. Klient musi nas dobrze zapamiętać. Trzeba pamiętać, że najlepsze rezultaty przyniesie tak zwana poczta pantoflowa, jeden zadowolony klient przyniesie nam  kilku kolejnych klientów.  Ponadto osoba prowadząca gabinet kosmetyczny powinna wykazywać się umiejętnościami sprzedażowymi. Klientka po pierwszym zabiegu w salonie kosmetycznym, powinna zostać poinformowana o tym jakie zabiegi są dla niej odpowiednie. Możemy zaproponować jej pakiet zabiegów odpowiedni dla jej potrzeb. Po wykonaniu zabiegu należy wręczyć klientce wizytówkę i ulotkę naszego salonu. Dodatkowo jej numer, jeżeli klientka wyrazi na to zgodę, warto zapisać w bazie, dzięki czemu będzie dostawała informacje w formie SMS o aktualnych promocjach w salonie.